Mange har hørt historen om musikeren der
spillede udmærket, men desværre ikke kunne spille til
lejlighedssangene. Det var måske fordi musikeren heller
ikke spillede resten selv, men der var tale om en
gengivelse.
Der findes mange varianter af gengivelse, de mest
almindelige er akompagnementsautomatik, midifiler eller
lydafspilning fra minidisk, CD eller harddisk.
Udviklingen indenfor musik til selskaber og fester går i
retning af, at en stigende del af det samlede lydbillede
udgøres af gengivelse. Samtidig udgør den del af
musikken, der spilles på stedet, en tilsvarende faldende
del af lydbilledet.
Det er endog overordenligt vanskeligt at afgøre om og/eller
hvor meget en musiker spiller selv. Det fordrer faktisk,
at man selv kan spille og kan se musikerens hænder, og så
kan det endda være svært, fordi mange musikere lader
som om de spiller. Ligesom de kendte på TV, der mimer
til en afspilning af deres nye CD.
Et af de elementer, som musikere typisk først fravælger
at spille selv, er bassen. Derfor er bassen en god
rettesnor for, hvor stor en del af det, man hører, som
musikeren rent faktisk spiller selv på stedet. Selvfølgelig
kan man forestille sig, at musikeren blot spiller bassen,
og intet andet, men det er der ingen af musikerne på listen her, der gør, og
vi har heller aldrig hørt om andre, der gør det.
Så hvis man kan se, at musikeren spiller fodbas, så er
der en stor sandsynlighed for, at vedkommende rent
faktisk selv spiller.
Bassen er også lettere at høre i lydbilledet, og da der
kun er een tone ad gangen er det lettere at se på
basfoden, om musikerne blot forsøger at lade som om de
spiller bassen selv.
Hvis musikeren har forsøgt at skjule sit baspedalspil
bag en plade, et skilt eller andet, så er det nok ikke
fordi vedkommende ønsker at vise det frem, og så er der
nok en grund til det.
Baspedalspillet er derfor den bedste enkeltindikator for,
om det man oplever er en musiker eller en gengivelse.
Levende musik - levende mennesker er DMF's slogan, men heri
ligger ingen garanti for at musikerne kan spille eller gør
det.
Musikerne på listen
garanterer at hinanden kan spille selv og at vi gør det.
Musikerne på listen
garanterer også at tage enhver kritik seriøst og til
debat på debatsiden og i
sin yderste konsekvens udelukke en musiker fra listen hvis ikke
vedkommende lever op til kravene.
Det er en sikkerhed for musikforbrugeren, at der i det
mindste er et sted at gå hen med sin kritik, hvis man
mod forventning ikke skulle være tilfreds med præstationen
fra en musiker på listen.